τραυλισμός

 

τι είναι τραυλισμός;

Τραυλισμός είναι μία διαταραχή όπου εμφανίζονται δυσκολίες στην ομιλία και εμποδίζεται η φυσιολογική ροή του λόγου.

 

ποια είναι τα χαρακτηριστικά του τραυλισμού;

Λεκτικά χαρακτηριστικά: Πολλαπλές επαναλήψεις του πρώτου ήχου ή συλλαβής μίας λέξης, επιμηκύνσεις ήχων και «μπλοκαρίσματα» στη ροή της ομιλίας, κατά τη διάρκεια των οποίων το παιδί φαίνεται να αγωνίζεται, για να μιλήσει.

Άλλου είδους επαναλήψεις είναι εκείνες των ολόκληρων λέξεων ή παραπάνω από μίας συλλαβών, καθώς και επαναλήψεις φράσεων.

Mη λεκτικά χαρακτηριστικά: Κινήσεις  του προσώπου, του κεφαλιού ή του σώματος, προβολή της γλώσσας, πίεση των χειλιών μεταξύ τους, κλείσιμο  των ματιών και κινήσεις του κορμού ή των άκρων (π.χ. χτύπημα του χεριού, αιώρηση ποδιού, χεριού).

 

ποια είναι τα αίτια του τραυλισμού;

Έχουν διατυπωθεί πολλές θεωρίες σχετικά με τις αιτίες του τραυλισμού, χωρίς όμως να υπάρχει κοινά αποδεκτό εννοιολογικό πλαίσιο εξήγησης και ερμηνείας της διαταραχής.

Ένα ποσοστό ερευνητών πιστεύει πως υπάρχει πρόβλημα σε επίπεδο φυσιολογίας, άλλοι σε επίπεδο ψυχολογίας, ενώ άλλοι και στα δυο επίπεδα. Εκείνο που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι ότι ο τραυλισμός αποτελεί διαταραχή που μπορεί να έχει διαφορετική αιτιολογία σε κάθε περίπτωση. Εμφανίζεται σαν αποτέλεσμα κάποιων αιτιών, παραγόντων και συνθηκών τέτοιων που συμβάλλουν και ευνοούν την εμφάνιση της διαταραχής του τραυλισμού.

 

τι συνέπειες έχει ο τραυλισμός;

Παιδιά των οποίων ο τραυλισμός δεν υποχωρεί κινδυνεύουν να αναπτύξουν αίσθημα κατωτερότητας και συναισθηματικές διαταραχές. Πολλές φορές άνθρωποι που τραυλίζουν βιώνουν αρνητικά φορτισμένες καταστάσεις, όπως φόβο ή άγχος για την ομιλία, έλλειψη προσωπικής ή επαγγελματικής αυτοπεποίθησης και έντασης. Κάποιες φορές αυτά τα συναισθήματα ενδέχεται να προκαλέσουν δευτερογενώς μεγαλύτερα προβλήματα από ό,τι ο τραυλισμός.

 

πώς αντιμετωπίζεται ο τραυλισμός;

Στην ανάπτυξη του λόγου των μικρών παιδιών εμφανίζονται συχνά μικροί δισταγμοί και επαναλήψεις στην ομιλία. Οι γονείς δεν πρέπει να ανησυχούν για τον τρόπο αυτό της ροής του προφορικού λόγου, αντιθέτως πρέπει να αποφεύγουν τη δημιουργία άσκοπης ανησυχίας στο παιδί. Η καλύτερη στάση λοιπόν είναι οι γονείς να παρατηρούν με προσοχή την εξέλιξη της ομιλίας του παιδιού τους και να απευθύνονται σε λογοθεραπευτή, αν κάτι τους προβληματίζει ή ανησυχεί έντονα.